فرهاد نعمتی
چکیده
علی بن احمد بن محمد دَقَّاق از مدرسه امامیه ری روایتهای فراوانی را در اختیار شیخ صدوق قرار داد. منابع امامیه دادههای کمتری از این راوی به دست دادهاند. سؤال پژوهش پیش رو این است که چرا دانشمند سرشناس ...
بیشتر
علی بن احمد بن محمد دَقَّاق از مدرسه امامیه ری روایتهای فراوانی را در اختیار شیخ صدوق قرار داد. منابع امامیه دادههای کمتری از این راوی به دست دادهاند. سؤال پژوهش پیش رو این است که چرا دانشمند سرشناس امامیه سراغ اخبار این فرد رفت و چه نوع اخباری را دریافت کرد؟ فرضیه مطرح این است که او از راویان مدرسه امامیه ری و اخباری همگرا با باورهای امامیه در اختیار داشت و صدوق در تألیف آثار خود میتوانست از آنها استفاده کند و با اندیشههایش سازگاری داشت. پژوهش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی به معرفی و اثرگذاری این فرد در آثار صدوق پرداخت. یافتهها نشاندهنده امامیه اثناعشری و مورد اعتماد بودن این محدث است که در موارد زیادی گزارشهای وی با اندیشهها و منابع دیگر سازگاری دارد. بخش قابلتوجهی از روایات وی کلامی بوده و در کنار آن گزارشهایی درباره فقه و اخلاق نیز دیده میشود. روایات مرتبط با تاریخ معصومان، برخی نصوص ائمه (ع) بهویژه حضرت حجت (ع)، زیارت جامعه کبیره و رساله حقوق از امام سجاد (ع) نیز بخشی از اخبار او است. بهرهمندی از استادانی مانند محمد بن جعفر اسدی وکیل ری و محمد بن یعقوب کلینی محدث بزرگ امامیه جایگاه روایی علی بن احمد را تثبیت کرده است.